Nieuw Proximus-logo vanaf maandag in de winkel

Bron © BELGA

Belgacom gaat al zijn producten voortaan onderbrengen onder de merknaam Proximus, dat meteen ook in een nieuw kleedje werd gestoken. Er is gekozen voor een rond lettertype, een combinatie van de oude kleuren paars en blauw en een 3D 'hashtag'-symbool op de plaats van de X. Dit weekend start de grote transformatie, vanaf maandag zullen al vijf shops (Antwerpen, Brussel, Gent, Luik en Waterloo) aangepast zijn.

De naam Belgacom verdwijnt niet helemaal: het bedrijf blijft die naam dragen, net als het aandeel op de beurs. Ook de medewerkers behouden hun 'Belgacom'-contract. Maar toch is gekozen voor één merknaam: Proximus. CEO Dominique Leroy verwijst naar de betekenis: 'Het meest dichtbij. Dat is wat we willen zijn.' Ook de baseline luidt 'Altijd dichtbij'.

Er is gekozen voor één merknaam omwille van de eenvoud. 'De klant maakt al lang niet meer het onderscheid tussen pc of tablet, tussen mobiel of wifi.' Die eenvoud wordt ook binnen het bedrijf weerspiegeld, bijvoorbeeld in één 0800-nummer voor de klantendienst.

De rebranding kost Belgacom dit jaar 20 miljoen euro, waarvan een derde voor de aanpassing van materiaal, een derde voor het aanpassen van IT-applicaties en een derde voor commerciële activiteiten. 'We hebben dit kunnen doen met een redelijk budget', aldus Leroy. 'Ter illustratie, van onze meer dan 3.000 wagens hebben de bestuurders zelf de oude stickers moeten verwijderen.'

De ombouwoperatie zou tegen het einde van het jaar moeten afgerond zijn. Dit weekend zullen de website en app aangepast worden, vanaf maandag zijn vijf winkels in een nieuw kleedje. Ook de tv-interface, de facturen en de producten in de winkels zullen de volgende weken geleidelijk de nieuwe 'look' krijgen.

De CEO liet nog verstaan dat één merk niet betekent dat er zal bespaard worden op marketing. 'We willen de volgende jaren groeien', herhaalde ze de strategie van het telecombedrijf. Ze wees erop dat Belgacom dit jaar bijna 1 miljard euro heeft geïnvesteerd in netwerken en technologie. De volgende jaren blijft dat bedrag rond de 900 miljoen euro. 'Geen enkel bedrijf in België doet ons dat na. De investeringen zijn goed voor de economie en goed voor de klanten.'

Door