Drukste ochtendspits van het jaar door spoorstaking: bekijk hier waar u hinder ondervindt

Bron © BELGA

De socialistische overheidsvakbond ACOD voert vandaag actie tegen het regeringsbeleid, dat volgens de vakbond louter gericht is op afbraak van de openbare diensten. ACV en ACLVB doen niet mee. Vooral de gebruikers van het openbaar vervoer zullen hinder ondervinden.

Volgens de vakbond voert de federale regering al drie jaar een beleid van besparingen in de publieke sector. Er wordt te weinig geïnvesteerd in openbare diensten en het statuut van de ambtenaar staat onder druk. Denk maar aan plannen om minimale dienstverlening in te voeren of te sleutelen aan hun pensioenen.

Dat zorg voor veel onvrede bij de achterban, verklaart ACOD. Met als gevolg verscheidene stakingsaanzeggingen in de openbare sector. Dat is het geval bij het spoor, bus, tram en metro. Er zullen ook minder brieven en pakjes worden bedeeld. Ouders kunnen op crèches stuiten die dicht zijn. De cipiers zullen naar verwachting massaal het werk neerleggen. In het onderwijs wordt dan weer niet opgeroepen tot een staking. In Wallonië zal de staking wellicht ook in de privésector voelbaar zijn.

Chris Reniers, voorzitter van ACOD, waarschuwt dat de actie van dinsdag geen eindpunt is. “We gaan onder geen voorwendsel akkoord met een afbouw van de openbare diensten. Elk onderdeel van het regeringsplan dat de openbare sector ondergraaft, blijft voorwerp van een verdere reactie”, waarschuwt ze.

Drukste spits van het jaar

De ochtendspits van dinsdag 10 oktober is de drukste van het jaar geworden. Daarmee is het vorige record, dat dateert van de eerste werkdag na het Pinksterweekend, verbroken. In Vlaanderen was er vanochtend op een bepaald moment ruim 300 kilometer file. “Een typisch patroon van een stakingsdag bij het openbaar vervoer. Het was al heel vroeg heel erg druk”, zegt Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum aan Nieuwsblad.be. “Ook in het verleden hebben we dat gezien: mensen nemen het zekere voor het onzekere, zeker zij die op een vast uur moeten beginnen.”

Er is bovendien extra drukte door een kettingbotsing op de E19 in Kontich. “Het verkeer richting Brussel moet er nu over twee rijstroken in plaats van vier rijstroken”, aldus nog Bruyninckx.

NMBS

Voorlopig zorgt de actie nog niet voor grote hinder in Limburg. De meeste treinen rijden. Rond Luik is het treinverkeer wel zwaar verstoord.

De hinder voor het treinverkeer in Vlaanderen blijft dinsdag, op de door ACOD georganiseerde reactiedag, beperkt. Dat melden NMBS en Infrabel. Tussen 6 en 7 reed drie kwart van de treinen, tussen 7 en 8 nog twee op de drie. Alle lijnen worden bediend, al moeten reizigers wel rekening houden met vertragingen en afgeschafte treinen.

Vooral van en naar Kortrijk is de hinder groot. Tussen Kortrijk en Gent en Kortrijk en Brussel reed tussen 7 en 8 uur minder dan de helft van de treinen, tussen Kortrijk en Brugge iets meer dan de helft, aldus Dimitri Temmerman van NMBS. Op de lijn tussen Antwerpen en Essen rijdt slechts een derde van de treinen.

Op andere grote lijnen is de hinder beperkt: tussen Antwerpen en Brussel en Gent en Antwerpen rijden meer dan twee derde van de treinen, tussen Gent en Brussel meer dan de helft.

Spoorwegnetbeheerder Infrabel laat nog weten dat drie van de 71 seinhuizen gesloten zijn: twee in de provincie Luik (Flémalle-Haute en Visé) en één in de provincie Henegouwen (Quévy). De andere seinhuizen zijn allemaal bemand, wat betekent dat Infrabel alle treinen die zich daar aanbieden, kan verwerken, aldus woordvoerder Thomas Baeken.

In het zuiden van het land verloopt het treinverkeer moeizamer. Daar reed tussen 7 en 8 uur ongeveer 50 procent van de treinen.

Vanuit Luik vertrekt slechts een op de vijf treinen en vanuit Charleroi een op de drie richting de hoofdstad. De as Aarlen-Namen-Brussel wordt voorlopig nog relatief gespaard: drie op de vier treinen rijden er. Ook tussen Bergen en Brussel is een kwart van de treinen geschrapt.

“Staking NMBS kost onze economie 40 miljoen”

Het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) heeft berekend dat de staking van de NMBS onze economie zo’n 40 miljoen euro kost.

“Deze staking raakt alle burgers in hun portefeuille. Met deze actie willen we aantonen dat een staking nooit onschuldig is en alle burgers in hun portefeuille raakt. Het VBO wil altijd het gesprek blijven aangaan en betreurt dus de acties van vandaag, die nog maar eens de werkwilligen treffen. Ik zou de vakbondsmensen dus willen vragen om hun verantwoordelijkheid te nemen, af te zien van deze acties en de dialoog op een constructieve manier aan te vatten.”

De Lijn

Wie met de bus naar school/het werk wil, moet rekening houden met bussen die niet uitrijden. In Limburg is zowat 70 procent van de bussen uitgereden. Er rijden overal bussen, maar het aanbod is beperkter dan op een normale dag. Hinder is er op de stadsnetten van Hasselt, Genk, Tongeren en Sint-Truiden.

Ook bij de post wordt gestaakt, waardoor brieven en kranten mogelijk niet op hun bestemming geraken.

Cipiers

In de gevangenissen is dinsdag gemiddeld een derde van de cipiers komen opdagen. Dat zegt een woordvoerster van het gevangeniswezen. Er zijn agenten opgetrommeld om de aanwezige cipiers bij te staan.

De stakingsbereidheid verschilt erg van gevangenis tot gevangenis. Zo kwam in Leuven centraal maar iets meer dan 8 procent van de cipiers opdagen, in Hasselt iets meer dan 10 procent en in Brugge ruim 15 procent. In Antwerpen was dan weer de helft van de cipiers aanwezig, in Dendermonde bijna een derde, in Sint-Gillis 41 procent en in Gent iets meer dan 26 procent.

Er werden deze nacht 20 agenten ingezet om de aanwezige cipiers bij te staan, deze ochtend zijn er dat 38, aldus nog de woordvoerster van het gevangeniswezen. Er zijn geen incidenten gemeld.

LEES OOK: OVERZICHT. Hier zal je dinsdag hinder ondervinden door de “reactiedag”

Door tomas, wle