Minder Airbnb en meer bruine kroegen: de horecatrends voor 2018

Foto: King George

Wie een nieuwe koffiebar, lunchplekje of lekker restaurant wil ontdekken, kan tips vinden op de website NewPlacesToBe.com. Ondertussen is de site de referentie van al wat hip, hot en happening is in België. De redactie van de hotspotgids voorspelt nu de horecatrends voor 2018.

1. Eén gerecht 

De tijd van de menukaarten met te veel keuze is voorbij. Consumenten willen liever één goed uitgewerkt concept of één gerecht tot in de puntjes afgewerkt. En dat gerecht kan zowel een hamburger, hot-dog als een spaghetti zijn. Weinig op de kaart dus, maar wat geserveerd wordt is vers en lekker. De gerechten zijn ook niet duur. Conceptrestaurants of 'single dish restaurants' zijn heel hip in Londen en New York, en zullen ook bij ons het komende jaar als (eetbare) paddenstoelen uit de grond schieten. 
 

 

2. Jonge, 'coole' hotels

Na de Airbnb-hype winnen hotels weer aan terrein. Trendwatcher Herman Konings heeft het over 'Airspace' of de geüniformiseerde inrichting van Airbnb appartementen wereldwijd. En dat druist in tegen de originele basiswaarden van het concept. Airbnb wordt te populair en uniform, en dus worden weer vaker hotels geboekt die betaalbaar zijn, midden in de stad liggen en waar je een service krijgt die geen enkel appartement je kan bieden. Jonge, coole hotelconcepten zijn dit jaar gegarandeerd volboekt. De populairste hotels hebben een origineel design en uniek interieur.  

 

3. Bruine kroegen 2.0

Opmerkelijk: in tijden van social media-verslavingen gaan mensen toch nog steeds graag op café om een echt gesprek te voeren met vrienden. Bruine kroegen zijn weer hip! Leuke bruine kroegen dan wel. Café's in de stad met een uitgebreide bierkaart, lekkere verse gerechten en uitgebaat door een jonge cafébaas. Het interieur is bruin maar eigentijds, de juiste muziek speelt er en er zijn zelfs verse hapjes!

Ook wijnbars met een hippe sommelier achter de toog die betaalbare wijn serveren waar je geen hoofdpijn van krijgt, worden vaak bezocht. Koffiebars zijn dan weer over hun hoogtepunt heen. We houden nog steeds van lekkere koffie maar vijf identieke koffiebars in één straat, zijn nu ook weer niet nodig. 


 

Waar we in 2018 amper nog een voet zullen binnenzetten is de discotheek. Het einde van het tijdperk van de deejays, lichtshows en danszaterdagen lijkt echt aangebroken. Mensen willen een totaalconcept, een festival, een bruine kroeg dus of gaan in het weekend liever op citytrip. 

 

Door elvh