Mercedes strikt voormalig motorontwerper van Ferrari

Lewis Hamilton (Mercedes) en Sebastian Vettel (Ferrari) Foto: Mercedes F1 team

Lorenzo Sassi, die vorige zomer door Marchionne bij het Ferrari F1-team de laan uitgestuurd werd, gaat binnenkort aan de slag bij concurrent Mercedes.

Hij treedt op die manier in de voetsporen van technisch directeur Aldo Costa die in 2011 de overstap van de Scuderia naar Mercedes maakte. Sergio Marchionne, de grote baas bij Ferrari, had geen al te hoge pet op van Sassi. Naar verluidt lagen de betrouwbaarheidsproblemen van de krachtbronnen aan de basis van zijn gedwongen vertrek.

Bij Mercedes zal de Italiaan het team van Andy Cowell vervoegen in Brixworth. Als jarenlange trouwe Ferrari-soldaat kan Sassi belangrijk worden bij Mercedes door hen een beeld te geven van de technische capaciteiten van de Scuderia en de nieuwe cultuur die er heerst onder het bewind van sterke man Sergio Marchionne.

Het wordt interessant hoe zowel Ferrari als Mercedes op motorisch vlak voor de dag zullen komen in 2018. De voorbije vier jaar hadden de Duitsers de bovenhand maar in 2017 konden we zien dat Ferrari heel wat terrein had goedgemaakt. 

Door de nieuwe regel dat er door de teams maar drie motoren per seizoen mogen gebruikt worden moeten ze een goed compromis tussen betrouwbaarheid en vermogen zien te vinden. Vorig seizoen zagen we dat Ferrari de nadruk had gelegd op vermogen tijdens de kwalificaties om Mercedes de loef af te steken en dat was aardig gelukt. 

Verwacht wordt dat de Italianen dit jaar daar zullen op verder bouwen omdat er op aerodynamisch vlak en op het gebied van banden weinig tot niets veranderd. 

De regels aangaande het olieverbruik zijn wel strenger geworden. Additieven die verboden waren werden door de teams aan de olie toegevoegd. Door de motor opzettelijk wat olie te laten verbruiken slaagden de teams er dan toch in om de bewuste additieven in het ontstekingsproces te introduceren. 

Er bestaat echter geen twijfel over dat er nu al op nieuwe gebieden gezocht wordt om vooruitgang te boeken.

Meer F1-nieuws op F1journaal.be:

Door F1journaal.be