Waarom je niet elke dag moet sporten om gezond te zijn

Het klopt dat regelmatig aan lichaamsbeweging doen goed is voor je algemene fitheid, maar je elke dag in het zweet werken hoeft niet per se om er voordelen uit te halen voor je gezondheid. En dat is goed nieuws voor wie enkel gaat sporten in het weekend.

Wetenschappers verbonden aan de universiteit van Sydney observeerden gedurende achttien jaar 63.500 Britse en Schotse volwassenen. Uit hun resultaten, verschenen in het vakblad Jama Internal Medicine, blijkt dat mensen die een of twee keer per week sportten, zo’n 30 procent minder kans hadden om vroegtijdig te overlijden dan diegenen die tijdens de proefperiode helemaal niet sportten. Maar het meest opvallende aan de analyse? Die 30 procent is slechts 5 procent minder dan de mensen die drie of meer keer per week aan sport deden.

Ondanks het feit dat een klein beetje sport ook al voordelen biedt, zijn er ook nadelen aan verbonden. Hoe minder vaak je traint, hoe groter het risico dat je jezelf bezeert. De onderzoekers geven toe dat ze geen rekening hielden met het oplopen van blessures. Ze merken wel op dat eventuele blessures tijdens de onderzoeksperiode niet zo erg kunnen zijn geweest omdat ze de deelnemers er niet van weerhielden om te bewegen.

Deze resultaten maken één ding duidelijk: de kwantiteit van trainingen is niet het allerbelangrijkste, wel de tijd die je tijdens de week vrijmaakt om te sporten. Dus geen paniek als je niet elke dag in de fitness geraakt of die hometrainer in de living soms negeert: focus je gewoon op doen wat je kan, wanneer je kan. Wees - just in case - steeds voorzichtig en ken je grenzen, dan komt het niet tot blessures.

Door vwh