‘Technology in Healthcare Education’ opnieuw over de taalgrens

Foto: Niels Aerden

Diepenbeek - Dinsdag 9 oktober werden in de provincie Luik 160 hogeschoolstudenten en leerlingen uit het secundair onderwijs door Zorginstellingen en bedrijven uit Vlaanderen, Nederland en Wallonië uitgedaagd om zorg en techniek op mekaar af te stemmen.

Een aangepaste grasmaaier voor (jong)volwassenen met het Downsyndroom, een audiovisueel stimulatie systeem voor mensen met een mentale beperking, een AR app voor zorgprofessionals in de ouderenzorg, dit zijn maar enkele voorbeelden van projecten die de oproep aan het adres van de zorgsector teweeg bracht.Aan deze en andere projecten zullen dit academiejaar studenten uit de Euregio (Maas-Rijn) samenwerken en oplossingen bieden voor een aantal problematieken uit de zorg. Met dit tweede bootcamp bestendigt het Interreg-project ‘Technology in Healthcare Education’ zijn succes in de regio’s Luik, Belgisch- en Nederlands Limburg.Bart Jacobs, projectleider hogeschool UCLL: “We willen met het project jongeren vanuit verschillende opleidingen samenbrengen om aan de zorgnoden van de toekomst te werken. De Euregionale meerwaarde die zodoende gecreëerd wordt, is op verschillende manieren zichtbaar. We trachten niet alleen Euregionale teams samen te stellen, maar ook oplossingen voor zorgnoden met een regionale insteek te transfereren binnen de Euregio.”Over Technology in Healthcare EducationTechnology in Healthcare Education (THE!) is een grensoverschrijdend project waarbij studenten worden opgeleid voor de zorg van de toekomst. Multidisciplinariteit, Euregionale mobiliteit, creatie van technologische zorginnovaties en het beter voorbereiden van studenten en leerlingen voor de Euregionale arbeidsmarkt staan hierbij centraal. THE! is een driejarig project en kwam tot stand dankzij de financiële steun van Interreg Euregio Maas-Rijn en de Provincies Limburg, Luik en Nederlands Limburg.

Door Niels Aerden