© Vimeo
Deze ‘slimme’ jurk toont ongewenste aanrakingen
Een jurk die registreert hoe vaak en op welke plaatsen vrouwen ongewenst worden aangeraakt tijdens een avondje uit, moet duidelijk maken dat nog niet alle mannen weten dat er grenzen bestaan.
De jurk werd ontworpen voor een Braziliaanse campagne van reclamebureau Ogilvy, op vraag van Schweppes. In het land van de samba kreeg 86 procent van de vrouwen al eens te maken met ongewenste aanrakingen in nachtclubs. Mannen zien vaak het probleem niet.
Onderzoekers lieten daarom een uitgaansjurkje uitrusten met druksensoren, die kunnen meten hoe vaak en op welke plaats de vrouw in de jurk wordt aangeraakt. Die gegevens worden in realtime via wifi doorgestuurd, en weergegeven op een heatmap.
Bij een test werden drie vrouwen in de jurk het uitgaansleven van São Paulo ingestuurd. Zij werden samen 157 keer aangeraakt op nog geen vier uur tijd. Hun tip: “Probeer eerst vijf minuten met ons te praten, alvorens ons aan te raken. We zijn interessant genoeg”.
LEES OOK
Brazilië in de ban van diamantaffaire: kreeg de vrouw van Bolsonaro juwelen van 3 miljoen euro van Saudi-Arabië?
Braziliaanse politie rolt bende op die plannen had om politici te vermoorden
Dit is het moment waarop overvolle lift plots naar beneden valt
Braziliaanse president Lula ontmoet Xi Jinping tijdens bezoek aan China
Acht doden, onder wie vier kinderen, bij aardverschuiving in Brazilië
Bekijk
Hoofdpunten
Ondanks staking pronkt Proxy Delhaize Bolderberg met volle rekken, maar de klanten blijven weg
Al 23 doden geteld na tornado in Mississippi: “Het lijkt op de nasleep van orkaan Katrina”
“Ontsla elk jaar de 10 procent slechtste werknemers”: de brulaap waar ooit ook Vlaamse bazen mee dweepten, heeft afgedaan
Mishel Gerzig verloofde van Thibaut Courtois in Houthalens restaurant Santi Trattoria
Dagelijks ruim twee incidenten op bussen van De Lijn in Limburg
Terwijl pretparken duurder worden, lanceert Bokrijk goedkoper familieticket: “Iedereen verdient een fijne daguitstap”