Mannen zijn de koningen van het (online) shoppen

Mannen winkelen graag. Online, maar ze bezoeken ook steeds liever fysieke winkels. Dat blijkt uit een onderzoek van het Amerikaanse analysebureau First Insight waaraan duizend mensen meewerkten. Behoort je wederhelft ook tot deze groep, dan gaat hij straks misschien vrijwillig mee tijdens een shopsessie…

Als het op winkelen aankomt, lijkt de genderkloof stilaan kleiner te worden. Volgens het laatste rapport van First Insight, dat zich toespitst op koopgedrag van mensen, winkelen steeds meer mannen dan vrouwen online. Ze laten het geld vooral rollen op Amazon.com. In percentages: van de mannelijke deelnemers deed 41 procent van hun aankopen in 2018 online, vergeleken met 38 procent het jaar daarvoor. Bij vrouwen merkten de auteurs van het rapport een terugval op van 46 naar 40 procent.

Het verlag wijst verder uit dat mannen vaker in warenhuizen, speciaalzaken, luxewinkels en outletstores komen. De auteurs van het rapport zagen dat 19 procent van de heren versus 5 procent van de vrouwen zes of meer keer per maand gaat shoppen.

Nieuwe technologie

Mannen omarmen nieuwe technologieën ook sneller dan dames: 70 procent van de mannen met slimme luidsprekers zoals Alexa gebruikt ze om producten en prijzen te onderzoeken, tegenover 46 procent van vrouwen. Een relatief verschil van 52 procent. Ook ‘webrooming’, informatie opzoeken over een product voor de aankoop, is eerder een mannenzaak.

Deze aanwijzingen dat mannen de nieuwe shoppers zijn, kan merken nu helpen om hun marketingstrategieën beter af te stemmen op de noden van heren. Een ding is zeker volgens Sidney Toledano, CEO van luxegroep LVMH. “Het is veel meer dan een buzz. De vraag naar mannenmode stijgt en wordt gevoed door een jong publiek, dat tonen de verkoopcijfers heel duidelijk aan”, zei ze in een reactie aan persagentschap Reuters.

.

Door vwh