THHI en Vynova zetten samen in op duaal leren

Foto: Yasmien Hautekeete

Tessenderlo - Dit schooljaar volgen 23 leerlingen van het Technisch Heilig-Hart Instituut (THHI) in Tessenderlo een duaal leertraject bij Vynova. Daarbij combineren ze leren op school met leren op de werkplek. Zo zetten ze hun theoretische kennis meteen om in de praktijk: een win-winsituatie voor de leerlingen, de school en Vynova!

De leerlingen zijn afkomstig uit drie verschillende richtingen: het 7de jaar Chemische Procestechnieken, het 5de en 6de jaar Elektromechanische Technieken en het 5de jaar Lassen-Constructie. Bij die twee laatste richtingen volgen de leerlingen ook een deel van het traject bij twee andere bedrijven in de buurt.
De zevendejaars Chemische Procestechnieken, die worden klaargestoomd voor het knelpuntberoep van chemische procesoperator, doorlopen hun hele traject bij Vynova. “We geven hen de kans om mee te draaien in twee verschillende productie-installaties. In januari en februari draait de helft van de leerlingen mee in onze elektrolyse-eenheid en de andere helft in onze MVC-fabriek. Tijdens de tweede periode, van eind april tot juni, wisselen ze om. Zo leren ze op korte tijd twee verschillende productieprocessen en installaties kennen, een grote troef”, legt Vynova instructeur en stagementor Eric Vanderheyden uit.

Van kleins af aan gefascineerd

Stijn Segers is één van de leerlingen die dit traject volgt: “Ik koos voor duaal leren omdat je op de werkvloer veel beter leert hoe alles in de praktijk werkt. Dat lukt niet als je enkel op de schoolbanken les volgt. Ik kom al jarenlang bijna elke dag voorbij de site van Vynova en de grote installaties hebben me van kleins af aan gefascineerd. Toen ik de kans kreeg om hier een duaal leertraject te volgen, heb ik dan ook niet getwijfeld om me kandidaat te stellen. Omdat ik in beide fabrieken zal meedraaien, kan ik ook zien wat me het meeste aanspreekt en waar ik het liefst zou werken”, zegt Stijn.

Vynova wierf vorig jaar 47 nieuwe medewerkers aan, velen voor technische functies zoals procesoperatoren en onderhoudstechnici. Die profielen zijn vaak moeilijk te vinden. “We ondersteunen dan ook graag innovatieve onderwijsmethodes die dat tekort aan technisch geschoolde mensen op de arbeidsmarkt aanpakken. Dankzij duaal leren kunnen we onze kennis met de leerlingen delen en in de praktijk zien hoe ze het op de werkvloer doen. Daarnaast ontwikkelen de leerlingen hier specifieke vaardigheden die je in de klas moeilijk kan meegeven. Leerlingen Chemische Procestechnieken die een goed traject afleggen, hebben bijvoorbeeld een grote kans om meteen na hun studies aangeworven te worden”, zegt site manager Dimitri Wouters.

Voortrekkers in duaal leren

Ook de school van de leerlingen, het THHI in Tessenderlo, ziet enkel voordelen bij een duaal leertraject. “Voor de leerlingen wordt de theorie dadelijk aan de praktijk gekoppeld, wat erg motiverend werkt. De sterktes van ons als school en Vynova als bedrijf komen de duale leerlingen alleen maar ten goede. Als school mogen we van geluk spreken dat we kunnen samenwerken met een professionele partner als Vynova, die ook nog op wandelafstand van de school gelegen is”, zegt Luc Lens, coördinator duaal leren bij het THHI.

Vynova en het THHI zijn voortrekkers op het vlak van duaal leren. “Vorig schooljaar volgden al verschillende leerlingen van het THHI een duaal leertraject op onze site”, legt HR manager Robrecht Thiry uit. “Daarnaast hebben we samen met het THHI een project rond duaal leren uitgewerkt met de financiële steun van het Europees Sociaal Fonds. We hebben daarbij een leidraad gemaakt voor bedrijven, studenten en scholen die op de trein van het duaal leren willen stappen.”

Door Yasmien Hautekeete