Coupontools helpt voedseldistributie Zimbabwe

Foto: Maria Dieben

Dilsen-Stokkem - Om fraude in de voedseldistributie in Zimbabwe tegen te gaan, sloeg Coupontools, een digitale marketing softwareproducent uit Dilsen-Stokkem, de handen in elkaar met een Zimbabwaanse ngo. Ze werken samen om digitale vouchers te verdelen.

Eten is een basisbehoefte voor iedereen, maar in vele landen is dit niet zo vanzelfsprekend. In Zimbabwe zijn vele mensen afhankelijk van voedseldistributie door ngo’s. Om fraude tegen te gaan, besloot een Zimbabwaanse ngo digitale vouchers te verdelen. Voor technische ondersteuning bij het uitrollen van de vouchers sloeg de ngo de handen in elkaar met Coupontools, een digitale marketing softwareproducent uit Dilsen-Stokkem.

De ngo verstuurt de digitale vouchers per SMS naar de hulpbehoevenden. Aangezien niet iedere Zimbabwaan over een smartphone beschikt, wordt eveneens de unieke voucher-code meegestuurd. Via deze code kan elke ontvanger zijn of haar voedselpakket probleemloos afhalen in het lokale centrum. De ngo valideert de voucher-code en overhandigt het voedselpakket aan de persoon. Zo is de ngo zeker dat het voedselpakket door de juiste persoon wordt ontvangen.

"Wij waren geflatteerd toen we de aanvraag van de Zimbabwaanse ngo ontvingen. Het project was een uitdaging, maar voor een ngo doen we graag dat extraatje! En zo zie je maar dat zelfs in minder ontwikkelde landen de stap naar het digitale wordt gezet. Daar kunnen sommige Belgische bedrijven nog iets van leren!" aldus Tom Hendrix.

Door Maria Dieben