©  AFP

 

Facebook komt met verklaring voor urenlange panne

Grote websites en apps als Facebook, WhatsApp en Instagram kenden maandag wereldwijd urenlang problemen. Er kwamen vele duizenden meldingen van gebruikers die de diensten niet kunnen bereiken. Pas tegen middernacht, na zo’n zestal uur, waren de problemen opgelost.

Guy Stevens en Pieter Lesaffer

Wie erin slaagde Facebook, Instagram, WhatsApp of Messenger te openen - wat maandagavond amper of bij velen zelfs helemaal niet lukt - kreeg meldingen dat zoeken en het vernieuwen van de inhoud niet lukt. Tienduizenden gebruikers wendden zich tot Facebook-concurrent Twitter of gespecialiseerde websites waar problemen gemeld kunnen worden, zoals DownDetector.

LEES OOK. Rampweek voor Facebook door klokkenluidster en lange panne: “Kan gigantische gevolgen hebben”

Het was aanvankelijk niet duidelijk wat er aan de hand was. Ook de managers van Facebook moesten via hun accounts op Twitter reageren en lieten daar weten dat ze op de hoogte waren van de storing maar niet konden zeggen hoe lang die zal duren. “We kampen met netwerkproblemen maar we werken er hard aan”, luidde het. De hashtag #instagramdown werd meteen trending op Twitter.

Door de storing bij Facebook en de daaraan gelinkte sites was ook inloggen bij Spotify, Strava en andere sites onmogelijk is als je daar bij het registreren geklikt hebt op de Facebook-knop om je gegevens te delen. Pas tegen middernacht, ruim zes uur na de melding van de eerste problemen, konden de meeste gebruikers eindelijk weer op hun Facebook-account.

Defecte configuratie

Pas uren later gaf Facebook zelf een eerste verklaring over de problemen bij het bedrijf. Het noemt defecte configuratie-aanpassingen aan de routers als de voornaamste oorzaak van de bijna zes uur durende storing. Daardoor hadden zo’n 3,5 miljard gebruikers geen toegang tot hun sociale media en hun berichtendiensten.

”Onze technische teams zijn erachter gekomen dat veranderingen aan de configuratie van de routers die het netwerkverkeer tussen de datacenters coördineren de problemen hebben veroorzaakt. Die zorgden voor onderbrekingen in de communicatie en legden de diensten stil”, aldus Facebook.

Facebook heeft geen tekenen dat data van gebruikers onbeschermd zijn geweest tijdens de wereldwijde storing die de diensten Facebook, Instagram en WhatsApp urenlang platlegde.

Zowel Facebook als de diensten Instagram en WhatsApp verontschuldigden zich uitvoerig voor de langdurige uitval.

Interne problemen

Opvallend was dat ook de werknemers van Facebook met technische problemen kampen. De krant The New York Times meldde dat het interne communicatiesysteem op het hoofdkwartier platlag en ook de badges van de werknemers niet meer werkten, waardoor zij het gebouw of vergaderzalen niet binnenraakten. Sommige ingenieurs geraakten volgens de Amerikaanse krant zelfs niet tot bij de servers om aan de problemen te sleutelen. Ook e-mail en gsm-verkeer met mensen buiten het bedrijf was verstoord.

Geen goed moment

De voorbije maanden zijn er wel vaker problemen geweest met tal van grote sites en apps, zoals Facebook en Instagram. Het duurde geregeld een half uur of meer voor die opgelost waren, maar de storing van maandagavond duurt ondertussen al meer dan twee uur.

Voor Facebook is het geen goed moment om met de storing te maken te krijgen. Net nu klokkenluidster Frances Haugen het bedrijf op zijn grondvesten doet daveren. Al een maand lang speelt zij informatie door naar de krant Wall Street Journal over het feit dat de website maar al te goed weet dat er posts gebeuren die leiden tot misinformatie, geweld, anorexia en zelfmoord en daar niets aan doet.

LEES OOK

Niet te Missen

Meest Recent