©  vrt

‘Kunnen zijn wie je bent’: De Warmste Week haalt 3,2 miljoen euro op

3.203.455 euro. Zo veel heeft De Warmste Week opgebracht. Dat is op kerstavond bekendgemaakt tijdens de slotshow op Eén en radiozenders MNM en Studio Brussel. Tweehonderd projecten die werken rond het thema ‘Kunnen zijn wie je bent’ zullen daarvan een deel krijgen. Al is dat een pak minder dan wat er de voorbije jaren werd ingezameld.

Eva De Poorter

Met verzoekplaten, verschillende acties en exclusieve concerten voor een beperkt publiek van Ed Sheeran en Angèle is dus een mooi bedrag verzameld. De showcase van Sheeran bracht 108.429 euro op, die van Angèle haalde 31.265 euro binnen. De speciale pinnenverkoop die VRT samen organiseerde met KBC bracht een mooie 200.000 euro op. Met de 3,2 miljoen euro kunnen alle 200 projecten effectief gerealiseerd worden. Wel ligt dat bedrag een heel pak lager dan de voorbije jaren. Vorig jaar werd er geen geld, maar tijd gevraagd. In 2019 wel, toen stond de teller op het indrukwekkende 17.518.153 euro voor 2.088 goede doelen. Een jaar eerder lag dat net iets lager op 17.286.122 euro. In 2017 werd er dan weer 10.846.566 euro opgehaald.

Stéphan Tanganagba, Kawtar Ehlalouch en Gloria Monserez zijn de drie ambassadeurs van De Warmste Week. Siska Schoeters (rechts) presenteert de slotshow.  ©  VRT

De slotshow werd ingezet met dans in kerstsfeer door de winnaars van Belgium’s got talent, de Mini-droids. Siska Schoeters praatte het geheel aan elkaar en blikte met de radiopresentatoren Sander Gillis, Fien Germijns en Joris Brys terug, maar ook met de reporters Flo Windey, Laura Govaerts en DWW-ambassadeurs Gloria Monserez, Kawtar Ehlalouch en Stéphan Tanganagba. Die laatsten hebben destijds in juli het thema gekozen. Het is Ehlalouch die het bedrag bekendmaakte. Volgend jaar zou er opnieuw een Warmste Week komen.

De projecten die uitgekozen zijn, gaan van de begeleiding van hulphonden, jeugdbewegingen voor kinderen met een beperking tot staptochten voor jongeren met psychische kwetsbaarheid, hulp na de overstromingen in Wallonië en een reuzetablet voor mensen met dementie. Het was al tien jaar geleden dat De Warmste Week/Music For Life geld inzamelde onder één specifiek thema.

“Nieuwe koers”

Dat er vorig jaar geen geld werd ingezameld, maar uren voor vrijwilligerswerk, kwam de VRT op kritiek te staan. Dit jaar werd de fondsenverwerving teruggehaald, zij het in een veranderde vorm. De Warmste Week kiest ervoor om één maatschappelijk, actueel thema centraal te zetten. Organisaties konden projecten indienen die onder dat thema viel. Het geld dat ingezameld wordt, dient om die projecten te realiseren. Dat zou al in 2022 moeten gebeuren. Een jury koos na beraad 200 projecten uit, die nu elk een deel van het ingezamelde bedrag zou krijgen. Normaal was De Warmste Week gepland als een moment waarbij iedereen langs kon komen, maar door de coronamaatregelen mochten massa-evenementen niet langer doorgaan. Daardoor was er maar een beperkt publiek toegelaten in Mechelen, waar de radiostudio was.

Een verzameling mooie momenten van de afgelopen Warmste Week. ©  VRT

“De Warmste Week koos dit jaar voor een nieuwe koers”, zegt Frederik Delaplace, CEO van VRT. “Met één thema en met een fonds bij de Koning Boudewijnstichting dat relevante projecten rond dit thema een duw in de rug geeft. Vandaag mogen we trots zijn op die aanpak. De Warmste Week stimuleerde het debat én haalde te weinig gehoorde stemmen voor de microfoon. Precies dat is de taak van de publieke omroep. Bovendien kunnen de 200 projecten van De Warmste Week door de steun van het fonds in 2022 echt het verschil maken en duizenden Vlamingen vleugels geven.”

De Warmste Week Radio bestond uit 130 uur radio op MNM en Studio Brussel. Er werden in totaal 2.126 nummers aangevraagd en 21 liveoptredens waren er te zien in Mechelen. De eerste plaat die gedraaid werd op 18 decmeber was This is me uit de film The greatest showman. De laatste op 24 december was Waterval van K3.

 ©  VRT

LEES OOK

Aangeboden door onze partners

Niet te Missen

Meest Recent