
NMBS mikt op 10 procent meer treinen en 30 procent meer reizigers tegen 2032
De raad van bestuur van spoorwegmaatschappij NMBS heeft vrijdag de ontwerpteksten van het ondernemingsplan en het meerjareninvesteringsplan voor 2023-2032 unaniem goedgekeurd. Ze leggen als doelstelling op om het treinaanbod de komende tien jaar met 10 procent verhogen en het aantal reizigers met 30 procent, zegt de NMBS in een persbericht.
“Deze plannen zijn de vertaling van een industrieel, robuust en geïntegreerd project voor de komende tien jaar”, aldus de NMBS. Er is ook sprake van een verbetering van de klantenervaring en “een ambitieus en realistisch performantietraject”. De schuld zou de komende tien jaar met een miljard euro worden afgebouwd.
Over de ontwerpplannen werd een jaar overlegd met minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Groen). Ze moeten nu nog een politieke weg afleggen, maar het is de bedoeling dat ze voor het einde van het jaar uitmonden in een nieuwe beheersovereenkomst - Contract van Openbare Dienst - tussen de federale regering en de NMBS. Voor het eerst zal die voor tien jaar gelden, tot nu toe was dat vier jaar. De vorige beheersovereenkomst is wel als sinds 2012 afgelopen.
De plannen zijn volgens de NMBS ook afgestemd met spoornetbeheerder Infrabel “op het vlak van de verwachte evolutie van de capaciteit van het spoornet en de gezamenlijk te realiseren investeringen in de stations”.
De goedkeuring van de ontwerpplannen komt er een week nadat de ministerraad de “Spoorvisie 2040” van minister Gilkinet goedkeurde. Daarin staat onder meer dat er tegen 2040 op het hele spoornet een trein moet rijden om de 30 minuten, en om de 15 minuten rond de grote steden. Er is ook sprake van “aantrekkelijke en eenvoudige tarifering”, wat volgens mediaberichten inhoudt dat de NMBS de vrijheid zou krijgen om verschillende ticketprijzen te hanteren tijdens en buiten de spitsuren.
“Dit document is een essentieel instrument waarop al meer dan tien jaar wordt gewacht, aangezien het laatste beheerscontract met NMBS dateert van 2008. Geleidelijk aan vallen alle puzzelstukjes op hun plaats”, reageert Gilkinet op de goedgekeurde ontwerpplannen. “Stilaan komen we in de eindfase van het proces dat ons moet leiden naar de goedkeuring van een nieuw contract tussen NMBS en de Belgische staat.”
LEES OOK
Trein van Oostende naar Brussel stond uur stil omdat jongeren aan noodrem hadden getrokken
Bomvolle kusttrein valt stil in buurt van Merelbeke na mogelijke sabotage
NMBS-werknemer klaagt aan: “Immens personeelstekort door jarenlange aanwerveringsstop”
Chaos op spoor door personeeltekort: NMBS schrapt ook piekuurtreinen Neerpelt-Brussel
NMBS schrapt twee piekuurtreinen tussen Neerpelt en Brussel-Zuid: geen personeel
Meest bekeken video's
Lees meer
VOOR ABONNEES
Niet te Missen
Geen tram, maar trambus tussen Hasselt en Maastricht: Vlaamse regering hakt knoop door
Politie massaal op zoek naar gewapende man die school binnenvalt in Anderlecht
LIVE. Volg hier het assisenproces over de moord op Silvio Aquino
Tom betaalde uit principe niet: en toen wilde Mega de stroomtoevoer afsluiten
Fakher El-Kessis kent alibipersoon van Trotta ook niet: “Nooit gekend en nooit gezien, hij liegt over alles”
Meest Recent
Basisschool Mickey Mouse-De Sleutel viert 100-jarig bestaan
Parket in beroep tegen vrijlating “pedojager”
Het roze en niets anders. Topfavorieten voor Giro-eindzege willen maar een ding, daags voor koninginnenrit: “Elk seconde telt vanaf nu”
Eén melding van ‘needle spiking’ op Pride in Brussel
Buurtbewoners stellen Demir in gebreke voor hinder door padel
Onze tv-tips: boerderijdrama, kwajongens en ware liefde
Doe mee met de Goesting Fietschallenge!
FIETSEN. Van wijngaarden tot mergelgroeven, een fijne rit door Haspengouw
Fietstip van een peloton rockers: 50 km door Haspengouw via knooppunten
De Limburgse Wandelchallenge: op safari in Bosland, op zoek naar de ‘big five’