Aangeboden door ABN AMRO

Wijndomein Valke Vleug in Puurs© ABN AMRO Private Banking

“De bedrijven van de toekomst zijn de bedrijven die in duurzaamheid investeren”

Hoe zou een duurzame ondernemer investeren in de toekomst?

Bruno Van Steenberghe probeert als ondernemer een verschil te maken op het vlak van duurzaamheid, want “bedrijven moeten rekening houden met hun sociale impact en hun impact op het milieu”. Die overtuiging trekt hij ook door in de rest van zijn bestaan, zo ook in zijn investeringen. “Er is geen tijd meer te verliezen.”

Hij is uitgeroepen tot Sustainability Professional van 2022 en heeft een duidelijke mening over wat duurzaamheid betekent. De drie ESG-waarden (Ecology, Social en Governance) zijn allemaal even belangrijk. Met zijn bedrijf Kalani-home, dat hoogwaardig linnengoed verkoopt, zet hij die waarden om in de praktijk door duurzaamheid in elke stap van het productieproces te integreren.

Zo koopt Kalani-home biologisch katoen (gecertificeerd door het strenge GOTS-label) bij een coöperatie die de landbouwers eerlijk betaalt. Ook investeert Kalani-home in opleidingen over biodiversiteit en regeneratieve landbouw.

Bedrijven verantwoordelijk stellen

Buiten zijn bedrijf wil Bruno Van Steenberghe ook impact maken op het beleid. Hij maakt deel uit van een denktank die een brief naar de Belgische overheid schreef. Het doel: de passende zorgvuldigheid in het bedrijfsleven wettelijk vastleggen. Wat houdt die passende zorgvuldigheid in? “Bedrijven verantwoordelijk stellen voor hun directe en indirecte invloed op het milieu en de mensenrechten in de hele supply chain”, legt hij uit. “Dat betekent dat ze verantwoordelijk zijn voor wat er gebeurt bij elke leverancier, elke onderaannemer, elke schakel in de keten, tot aan de grondstoffen.”

Alledaagse dingen duurzaam maken

Als hij twee miljoen euro kon investeren, zou hij vooral letten op ethiek, ecologie en goed bestuur van de bedrijven die hij zou steunen. Welke sectoren zou hij kiezen? “Ik zou de voorkeur geven aan duurzame sectoren. Ik heb een hart voor textiel, maar de mobiliteits-, voedings- en dienstensector zijn ook interessant. Het zijn de ‘alledaagse sectoren’. Het is belangrijk dat alle sectoren naar duurzaamheid evolueren, zonder greenwashing.”

Duurzaamheid is geen keuze

Wat zou de impact van die investering zijn? “Naast een milieu- en een sociale impact zou ik graag willen tonen dat er klanten zijn die naar dat soort investering op zoek zijn. Misschien ook anderen inspireren die nog twijfelen over een duurzame investering? Als ik ze moest overtuigen, zou ik zeggen dat het belangrijk is om met je tijd mee te gaan en dat je moet investeren in duurzaamheid om je rendement niet te verliezen.”

De toekomst is nu

Bruno is ervan overtuigd dat duurzaamheid hand in hand gaat met rendement. Rendement is belangrijk, maar hij wil vooral bepaalde overtuigingen ontkrachten die stellen dat duurzame producten minder goed presteren dan conventionele beleggingsproducten. “Het tegendeel is waar, namelijk dat duurzaamheid de toekomst is. De bedrijven van de toekomst zijn de bedrijven die in duurzaamheid investeren.”