Door slimme camera betrapt op bellen achter stuur? Dan volgt voortaan een boete
Volgend jaar lanceert minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) een nieuw proefproject om slimme camera’s in te zetten om gsm’ende automobilisten op te sporen. In tegenstelling tot het proefproject van drie jaar geleden, zullen betrapte automobilisten nu ook écht beboet worden, dat zegt het kabinet van Gilkinet.
Vrijdag wordt de laatste hand gelegd aan de nieuwe overeenkomst tussen verkeersinstituut Vias en de federale regering voor een proefproject met slimme camera’s. Dan wordt afgeklopt welke politiezones zullen meewerken. Al zeker is dat het nieuwe project zal worden uitgerold in twee Vlaamse, twee Waalse en één Brusselse gemeente.
Net als bij het proefproject met Vias op de Antwerpse Ring in 2020, is het doel ook nu om via de slimme camera’s gsm’ende automobilisten te betrappen. Toen werd 1,5 procent van de bestuurders gevat. Dat betekent dat meer dan één op de honderd automobilisten die op de Antwerpse Ring passeren, met zijn gsm bezig is.
Maar die bestuurders kregen geen proces-verbaal in de bus. Gsm’en achter het stuur is strafbaar, maar het gebruik van slimme camera’s om dat op te sporen, is onwettig. Via het achterpoortje van een “proefproject”, kan dat nu wel. Het is dan ook een agent die de beelden van de slimme camera’s nogmaals controleert en de inbreuk vaststelt, luidt de redenering.
“Het grote gevaar van het gsm-gebruik achter het stuur rechtvaardigt de inzet van nieuwe technologieën”, zegt minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo). “Natuurlijk moet dat met respect voor onze privacy. We doen dan ook een risico-analyse en schakelden de privacywaakhond van de politie in. Alles is conform de huidige wetgeving, ook de boetes.”
Politiek mijnenveld
Al jaren verdeelt de inzet van slimme camera’s de Wetstraat. Volgens sommigen is het de enige manier om automobilisten af te leren te gsm’en. Volgens anderen is het een flagrante inbreuk op de privacy en opent het de deur naar gezichtsherkenning. Zij wijzen erop dat die camera’s initieel bedoeld waren om terroristen op te sporen via automatische nummerplaat herkenning, en dat dit nu ook tot de controle op gsm-gebruik leidt.
Minister Gilkinet heeft altijd gepleit voor de inzet van slimme camera’s, maar coalitiepartners MR en PS stonden steevast op de rem. Het proefproject met échte boetes lijkt in dat opzicht een typisch politiek compromis. Voor de effectieve invoering kijkt de federale regering dan ook al naar 2025, een jaar ná het einde van haar mandaat. Net zoals bij dat andere politieke mijnenveld op mobiliteit: het rijbewijs op punten.
Kamerlid van meerderheidspartij Vooruit Joris Vandenbroucke begrijpt niet waarop de coalitiepartners wachten. “De vorige test toonde aan dat de camera’s op één maand tijd op de Antwerpse Ring evenveel bestuurders betrappen als agenten manueel kunnen over héél België op een héél jaar tijd. Ook de Nederlandse praktijk toont dat het werkt. Op hoeveel doden gaan we nog wachten?”
Niet alleen bij De Sutter: adviseur op kabinet-Gilkinet betaald door Skeyes
Onze lezers geven hun mening: “De wet is veel te laks voor wielertoeristen”
Brusselse vzw vraagt afschaffing van nachtvluchten en privéjets op Brussels Airport
NMBS wil weinig gebruikte stations sluiten, maar daar is niet iedereen het mee eens: “Die schrappen zou pure waanzin zijn”
Gilkinet wil strenge straffen voor promoten straatraces op sociale media
Bilal (11) verongelukte op de fiets na school: “Hebben we hem te jong alleen laten fietsen? Maar hij deed alles zo goed”
Deze 10 gevaarlijke fietspunten op Limburgse schoolroutes zijn topprioriteit voor AWV
Win een elektrische fiets van Veloci met helm ter waarde van 3.098 euro
SOS Fietsveiligheid: twintig Limburgse fietsdoden in 2022, HBVL zoekt uit hoe dat veiliger kan
Bart uit Bree getuigt over enorme rookpluim in New York: “Door smog is de skyline verdwenen”
Twee kleuters en volwassene in levensgevaar, dader gevat: dit weten we al van mesaanval in speeltuin in Annecy