OPROEP. NMBS is het spoor bijster: te weinig personeel en drie dagen staking
De NMBS kampt met een tekort aan personeel en treinen. Als klap op de vuurpijl volgen deze week drie dagen staking. Ga jij hierdoor hinder ondervinden? Geraak je nog op school of op het werk? Laat het ons weten via onderstaand formulier.
Drie dagen lang leggen de vakbonden het spoor plat. Van maandag- tot dinsdagavond leggen de traditionele treinbonden het werk neer. Woensdag en donderdag doet de onafhankelijke treinbestuurdersbond ASTB hetzelfde. Dinsdag rijdt door de minimale dienstverlening nog wel een kwart van de treinen.
Vooral een chronisch gebrek aan personeel is nefast. Er staan al een hele tijd 300 vacatures open bij de NMBS. Het doet de werkdruk toenemen, wat dan weer leidt tot meer vertrekkers en een groter ziekteverzuim. “Vakantie opnemen, is voor velen moeilijk. Het aantal compensatiedagen bedraagt ondertussen 13.000, maar ook die opnemen, lukt niet. Het absenteïsme draait in bepaalde depots daardoor rond de 15 procent”, zegt Gunther Blauwens, nationaal secretaris van ACOD Spoor. “De mensen zitten op hun tandvlees”, zegt zijn ACV-collega Koen De Mey. De NMBS wil daarom naast 1.300 aanwervingen voor 2023 nog een reserve van 300 bijkomende cheminots aanleggen.
Dienstverlening
Door gebrek aan personeel lag het aantal geschrapte treinen nog nooit zo hoog. Dat er ook te weinig treinen zijn, is een even groot probleem. Treinbouwer Alstom Bombardier die eind vorig jaar 445 nieuwe dubbeldekwagons had moeten leveren, zit momenteel nog maar aan de helft. Het bedrijf betaalde al 200 miljoen euro boete, maar kan pas eind 2024 aan zijn verplichtingen voldoen. De NMBS moet aftandse toestellen inzetten die het vaak laten afweten of veel kortere treinen inleggen.
Het doet de dienstverlening geen deugd. Met zo’n 90 procent zit de stiptheid op het laagste niveau sinds 2018.
Twee miljard gingen er de voorbije jaren al naar de NMBS. Het geld diende om de verliezen van de covidcrisis te compenseren en om torenhoge energierekeningen te betalen. Maar zelfs dan is het budget nog met 9 procent gestegen, benadrukt de Ecolo-minister Gilkinet. Voor de komende jaren krijgen de spoorwegen 340 miljoen euro per jaar, wel minder dan wat NMBS en Infrabel vroegen.
Geraak jij omwille van de staking niet op het werk of op school? Laat het ons weten via onderstaand formulier.
Beste van Plus
LEES OOK
Plus of min 5 miljoen euro? Beheerscontract NMBS bevat bonus-malussysteem
Twee spoorlopers willen op trein stappen in station Schulen: machinist laat hen staan
Ravage na ongeval met trein en vrachtwagen: één lichtgewonde, treinverkeer zal nog urenlang problemen ondervinden
Dit verandert vanaf 1 februari: duurdere treintickets, minder tijdskrediet, pelletcheques en mucomedicijn
De trein is altijd een beetje lijden, en al zeker met een beperking
Bekijk
Hoofdpunten
ZOL is klaar voor inzet van artificiële intelligentie bij kankeropsporing
Zware ochtendspits op E314 richting Leuven door ongeval in Houthalen
Oekraïne verwacht komende weken “maximale escalatie” van de oorlog
Maand na invoer van capaciteitstarief is er nog veel verwarring: “Dom foutje breekt me nu zuur op”
Paul Magnette (PS) wil premier worden na de verkiezingen van 2024
6.617 boetes sinds invoering trajectcontrole: velen tien keer in één week geflitst