©  Shutterstock

Bang dat je kat wegloopt? Met dit digitale hulpmiddel kan je je huisdier sneller terugvinden

Je hebt ze ongetwijfeld al gezien, de zelfgeprinte affiches met een foto van een weggelopen kat. Maar heb je ze ook al gelezen, laat staan het telefoonnummer genoteerd van het radeloze baasje voor het geval je de kat zou vinden? “Dat kan beter in deze tijden van internet”, dachten David Olthaar en Tom Beusch, en ze stampten ‘KattenRadar’ uit de grond.

Kristof Simoens

Zelf heeft hij geen kat. “Ik hou enorm van katten, maar ben er ontzettend allergisch voor”, zegt de Nederlander David Olthaar (25), die samen met Tom Beusch (25) KattenRadar.nl bedacht. “Mensen die geen huisdier hebben, beseffen het niet, maar als zo’n beestje plots verdwijnt, dan is dat best emotioneel.” David ondervond het aan den lijve: op zijn achtste ging zijn jachthond ervandoor. “Tweeënhalve dag was-ie spoorloos. Onvindbaar. Tot hij er plots weer stond. Ik had ongelofelijk geluk.”

Digitale marketing

“Opsporing verzocht” verloopt in internettijden via Facebook of Instagram. ©  KattenRadar.nl

Nu helpen Facebook en Instagram dat geluk een handje. “Ik ben digitaal marketeer van beroep en plaats geregeld advertenties op sociale media. Toen ik al fietsend een kletsnatte affiche zag met een afgebleekte foto van een weggelopen kat, kwam ik op het idee van KattenRadar. Toen bleek dat mensen al gauw 3.000 keer per maand ‘kat vermist’ googelen, dacht ik dat er potentieel was”, aldus David, die samen met Tom, een IT-student, de site op poten zette.

Het achterliggende idee is simpel: het baasje meldt de vermiste kat aan op de site, laat zijn contactgegevens na en laadt een foto op. “Ons systeem maakt dan automatisch een opsporingsbericht aan mét naam en foto en plaatst die als gerichte advertenties op Facebook en Instagram. Zo zorgen we dat je kat in de tijdlijn van buurtgenoten terechtkomt, in een straal van één tot enkele tientallen kilometers. Die kunnen op de website dan tips geven, die automatisch naar het baasje worden gemaild of ge-sms’t.”

Al 1.180 katten teruggevonden

Voor 29 euro bereikt de basisformule 4.000 buurtgenoten in een cirkel van één kilometer. Hoe groter de zoekactieradius, hoe duurder. Maar de investering loont: in anderhalf jaar tijd heeft de website naar eigen zeggen al 1.180 beestjes herenigd met hun baasje, een succesratio van 68 procent – al zijn er geen cijfers over wat de succesratio zónder digitale hulp is. “En wellicht zijn er nog meer successen, want niet iedereen laat het weten als de kat weer thuis is.”

Sinds deze zomer is KattenRadar ook in Vlaanderen actief. “Van de 38 vermiste katten die al zijn aangemeld, zijn er al 24 weer veilig thuis”, zegt David. “Intussen is de site in het Engels vertaald en nu helpen we ook mensen in Engeland, de VS, Canada, Nieuw-Zeeland en Australië.”

Aangeboden door onze partners

LEES OOK

Hoofdpunten