Themabeeld. ©  RR

Litouwse autodief riskeert 4 jaar cel voor stelen SUV’s van Lexus, Range Rover en Toyota

Beringen/Bree/Lommel -

Een 27-jarige Litouwse man riskeert een opsluiting van 4 jaar voor vijf autodiefstallen en zes pogingen. Hij zou deel uitmaken van een bende die het gemunt heeft op SUV’s van Lexus tot Range Rover.

Shauni Deferm

De Tongerse procureur verwees bij aanvang van zijn pleidooi naar een vonnis dat in juli door de rechtbank werd uitgesproken en waarbij zeven Litouwse mannen celstraffen tussen 20 maanden en 4 jaar opgelegd kregen voor autodiefstallen uit 2021. Toen ging het over veertien voltrokken diefstallen en zeven pogingen, verspreid over heel Vlaanderen.

Volgens de aanklager is het duidelijk dat de twintiger ook binnen diezelfde bende opereerde en in 2022 met dezelfde modus operandi aan het werk ging om opnieuw SUV’s van Range Rover, Lexus en Toyota te stelen. Zijn telefoonnummer werd teruggevonden in de gsm van een van de beklaagden uit het eerste dossier en vermoedelijk is de twintiger ook de niet-geïdentificeerde man vanop een van de camerabeelden bij een feit uit 2021.

Trackingsysteem

De twintiger moest zich donderdagochtend samen met een andere Litouwse man verantwoorden voor de Tongerse rechtbank. De tweede beklaagde moet uiteindelijk pas in juli verschijnen omdat hij zijn dagvaarding volgens de rechtbank niet op tijd heeft ontvangen. Hij was dan ook niet aanwezig tijdens de behandeling van de zaak.

De 27-jarige man was wel aanwezig nadat hij vanuit de Hasseltse gevangenis werd overgebracht. Veel wilde hij echter niet kwijt over de feiten. “Geen commentaar”, hield hij vol toen de rechter een poging deed om hem te ondervragen.

De procureur sprak over dezelfde modus operandi als in het andere dossier, waarbij er vanuit een vakantiepark in Nederland geopereerd werd. De twintiger huurder begin dit jaar verschillende wagens op zijn naam waarmee hij volgens mastbepalingen en ANPR-gegevens uit het onderzoek meermaals de grens overstak op zoek naar interessante SUV’s. Specifiek werd er gezocht naar auto’s met een keyless entry- en keyless go-systeem, waarbij er een signaal wordt geactiveerd tussen de wagen en de sleutel zonder dat de eigenaar de auto manueel moet ontgrendelen. Het unieke signaal van de wagen kon zo worden opgeslagen op blanco sleutels om de auto nadien te openen en te starten. De auto’s werden door de dieven ook steeds uitgerust met een trackingsysteem zodat de ze exact wisten waar de auto zich bevond om de diefstal te kunnen plegen.

Anticiperen op onderzoekstechnieken

De twintiger kon volgens de procureur via zijn iCloud-account dat gelinkt was aan het trackingsysteem, de route van de huurauto’s op zijn naam en zijn eigen gsm-signaal onder de verschillende masten gelinkt worden aan vijf autodiefstallen in Bree, Lommel, Kasterlee en Arendonk. De zes pogingen vonden dan weer plaats in onder andere Beringen, Deinze, Merksplas, Zandhoven en Zaventem.

Hij riskeert een opsluiting van vier jaar en een geldboete van 800 euro. “Het grote probleem is dat wij ter zitting altijd moeten uitleggen op welke manier onze onderzoekers erin slagen om de daders te identificeren. Die mannen trekken daar ook lessen uit en kunnen in de toekomst nog beter anticiperen op onze onderzoekstechnieken. Maar ik kan die man hier nu verzekeren dat we zullen blijven doorgaan en er nog steeds achteraangaan. Het stopt hier niet. Die boodschap mag hij aan zijn vrienden doorgeven”, zo haalde de procureur op het einde van zijn pleidooi uit.

De raadsman van de twintiger, meester Jürgen Millen, stelt dat er niets hard gemaakt kan worden in het dossier en dat het niet zeker is dat het daadwerkelijk zijn cliënt was die onder de mast gecapteerd werd. Hij vraagt de vrijspraak.

Vonnis volgt op 5 januari.

Aangeboden door onze partners

LEES OOK

Hoofdpunten