©  AP

Poging om schade te beperken: Twitter geeft adverteerders meer controle over geplaatste advertenties

Twitter rolt een nieuw systeem uit om bedrijven meer controle te geven over de advertenties die ze plaatsen. Dat liet de sociaalnetwerksite weten in een e-mail aan adverteerders, zo schrijft persbureau Reuters.

jvhBron: BELGA

Adverteerders zullen binnenkort bijvoorbeeld kunnen kiezen om hun reclameboodschappen uit de buurt van tweets met bepaalde kernwoorden te houden. Daarnaast overweegt Twitter volgens de e-mail om zijn moderatoren – die nu vaak voor externe bedrijven werken – binnen te halen, en daarbij ook meer te focussen op de controle van niet-Engelstalige inhoud.

Met de ingreep wil Twitter adverteerders teruglokken. Na de overname van het bedrijf door Elon Musk beslisten al verscheidene bedrijven om voorlopig geen reclame meer te maken op het platform. Bijna 90 procent van de inkomsten van Twitter komen uit advertenties, Musk maakte al gewag van een “enorme daling”.

Bij de overname had Musk ook te kennen gegeven dat hij komaf wou maken met het levenslang verbannen van bepaalde personen op Twitter, en dat hij van het sociale medium “een bastion van vrije meningsuiting” wil maken. Ondertussen is Twitter al begonnen met het doorvoeren van een “algemene amnestie” voor de meeste geschorste gebruikers. Eerder maakte Musk onder andere al de schorsingen van de vorige Amerikaanse president Donald Trump ongedaan.

Aangeboden door onze partners

LEES OOK

Hoofdpunten