Themabeeld — © Shutterstock
Vlaamse Stichting Verkeerskunde waarschuwt: “Ook telefoon in houdertje is niet veilig”
Uit een bevraging van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde blijkt dat drie op de tien Vlaamse automobilisten bijna elke rit hun gsm bedienen terwijl die los in de wagen ligt. Een grotere groep, een op de drie bestuurders, gaf aan met hun telefoon bezig te zijn wanneer het toestel in een vaste houder zit op het dashboard. De VSV heeft daarom een campagne gelanceerd tegen het gebruik van telefoons achter het stuur.
Je telefoon gebruiken als die op je schoot of op de passagierzetel ligt, is verboden. Sinds 3 maart 2022 mag je je gsm alleen gebruiken als het toestel in een geschikte houder zit, al is ook dat onveilig, meldt de VSV. “De paar seconden die je op het scherm kijkt, rij je immers blindelings en kun je niet reageren als er plots iets onverwachts gebeurt. Die visuele afleiding kan levensgevaarlijk zijn voor jezelf en andere weggebruikers”, aldus Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters.
Met de nieuwe campagne “Focus op de weg, niet op je gsm” wil de VSV automobilisten helpen om gefocust te blijven in het verkeer. “Een veilige rit begint met een goede voorbereiding”, zegt VSV-woordvoerder Werner De Dobbeleer. “Stel je route op voorhand in of zet je favoriete muziek klaar voor je begint te rijden. Dan ben je niet alleen veiliger, maar ook veel comfortabeler onderweg.” Een van de slogans van de campagne luidt: Rijden is het beste excuus om eventjes niet bereikbaar te zijn.
De politie in Vlaanderen stelde in de eerste helft van vorig jaar 33.567 inbreuken vast voor gsm-gebruik tijdens het rijden. Ongeoorloofd gebruik van mobiele apparatuur tijdens het rijden is een overtreding van de derde graad. Wie wordt betrapt, riskeert een onmiddellijke inning van 174 euro plus administratieve kosten. Bij dagvaarding voor de politierechtbank kan de rechter boetes opleggen van 240 tot 4.000 euro, en ook een rijverbod behoort tot de mogelijkheden. Beginnende bestuurders moeten minstens het theorie- of praktijkexamen opnieuw afleggen alvorens ze opnieuw mogen rijden. Bij herhaling gelden nog strengere straffen.
Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
LEES OOK
UHasselt onderzoekt fietsgedrag van tieners met simulator: “Woensdagmiddag is het gevaarlijkste moment”
Meer dan 650 Vlamingen vorig jaar ongeschikt verklaard om voertuig te besturen
Experts eisen 100 km per uur op de snelweg en 30 in de bebouwde kom: “30 seconden tijdswinst is zelfs geen lichtgewonde waard”
Fietsersbond Beringen start petitie voor veilige fietspaden
Rijden we binnenkort overal 100 km/u op de snelwegen? Deze aanbevelingen moeten voor meer veiligheid zorgen
Bekijk
Hoofdpunten
Hoelang slaapt de Limburger? Waarom slapen vrouwen slechter? En heeft een dutje zin?
VIDEO. Help! Ik kan maar niet in slaap vallen: onze slaapexperte weet raad
Sluiswachter Maggy (58): “Werken in ploegensysteem haalde mijn slaapritme overhoop”
Waarom dromen nuttig zijn en we ze ons soms glashelder kunnen herinneren
Win een boxspring van Grisar Slaapcomfort of een slaaptraining
Slachtoffer van stalking getuigt: “Twee jaar ’s nachts niet geslapen”