© Mia Smeets
Sven Pichal geeft lezing over macht van de consument bij Neos Kinrooi
Op uitnodiging van Neos Kinrooi gaf Sven Pichal, beter bekend als 'De Inspecteur' op Radio 2, uitleg hoe je als consument op je hoede moet zijn voor de soms misleidende reclame. 48 Neosleden kwamen luisteren naar deze boeiende voordracht die werd voorafgegaan door een lekkere tas koffie met vlaai.
De macht van de industrie op de consument kwam als eerste thema aan bod. Dat reclame een groot effect heeft op ons gedrag als consument is wetenschappelijk bewezen. Waarom koopt men dat duurder merkproduct ofschoon dat goedkopere huismerk misschien even goed is? Waarom denkt men dat elektrische apparaten beter zijn als er 'Made in Germany' op staat terwijl veel onderdelen in China worden gemaakt. Dat olijfolie met een Italiaans logo beter is dan olijfolie van elders? Dit alles heeft te maken met de reclame die wij dag in dag uit te zien en te horen krijgen via de media.Gelukkig bestaan er klanten- en ombudsdiensten, consumentenprogramma’s en wetgeving die een oogje in het zeil houden en ons wijzen op de mogelijk misleidende reclame.Ook de kledingindustrie kwam in deze voordracht aan bod. We worden aangezet om nieuwe kleding te kopen om “in de mode te blijven”, maar misschien kan men wel eens een jaartje overslaan. Na de voordracht was er tijd voor vragen uit het publiek. Het was een leerrijke en boeiende lezing.
Patrik Hrosovsky zet KRC Genk met belangrijk doelpunt op weg naar zege: “We kunnen blijven dromen”
Knieblessure Bryan Heynen valt mee: “Emotioneel omdat ik team niet kon helpen”
Ja, het kan nog! KRC Genk houdt zijn kans op vijfde titel gaaf met zege op Club Brugge
ANALYSE. Stef Wijnants: “Tolu zakte zwaar door het ijs, Genk moet zondag stuk sterker voor de dag komen”
Overwinningsfeest voor Erdogan loopt uit de hand in Genkse Stalenstraat: “Stuk straat als driftzone”
Steenarend ontsnapt aan kasteel van Duras: “Ze zal hoogstens een kip weg plukken, maar geen mens aanvallen”