© Bart Dewaele

Action ziet omzet met 30 procent stijgen

Zwaagdijk
Dominiek Claes

Terwijl veel retailers zuchten onder de lasten, heeft de Nederlandse groep Action de omzet vorig jaar met maar liefst 30 procent zien stijgen tot 8,9 miljard euro. Dat is vooral te danken aan het openen van nieuwe winkels, en aan meer bezoekers in bestaande winkels die voor een groter bedrag spullen aankochten. In mindere mate speelt het wegvallen van de coronamaatregelen een rol. In 2022 werden er 280 nieuwe winkels geopend. Het totaal komt daarmee op 2.263 winkels in tien landen. Deze maand opende Action de eerste winkel in Slowakije, het elfde land. Action zag ook de brutobedrijfswinst (ebitda) groeien tot 1,2 miljard euro. “Vorig jaar waren vooral producten populair die inspelen op de hoge energieprijzen (plaids, dekens en kaarsen)”, zegt CEO Hajir Haji. (dc)

Aangeboden door onze partners